1.Výchovná poradkyňa rodičom žiakov I. ročníkov
Vážení rodičia,
určite pri príchode do školy ste rozmýšľali nad tým, ako sa bude v novom prostredí, na novej škole dariť vašej dcére, synovi. Rozptýliť Vaše obavy z neúspešného pôsobenia na škole sa budú snažiť všetci pracovníci školy, hlavne triedni učitelia, ale aj ostatní vyučujúci, v prípade potreby aj výchovný poradca, školský psychológ, koordinátor prevencie a iní odborníci z inštitúcií podieľajúcich sa na výchove a vzdelávaní..
V akých oblastiach vieme pomôcť?
Výchovný poradca v rámci svojej činnosti pomáha riešiť rôzne problémy žiakov, konzultuje pri voľbe štúdia na VŠ, kariérnom raste, podieľa sa na riešení náročných životných situácií. V spolupráci s triednymi učiteľmi venuje pozornosť poruchám vývinu žiakov, ich zisťovaniu, prevencii a náprave. Výchovný poradca v spolupráci so školským psychológom monitoruje v 1. ročníku adaptáciu žiakov a vzdelávacie výsledky. Na našej škole pôsobí aj koordinátorka prevencie, ktorá spolu s vyučujúcimi pomáha rozvíjať také aktivity u žiakov, ktoré by viedli k predchádzaniu možnosti styku s drogami, hracej vášni ale aj neustálemu vysedávaniu za počítačom. Po zmenách, ktoré nastali a nastávajú v našej spoločnosti ( rozdielne sociálne zázemie u žiakov, zaneprázdnenosť rodičov v práci, školská reforma a pod. ) na výchovu Vašich detí , s ktorými ste denne možno kratší čas ako spolužiaci a vyučujúci, vplývajú rôzne okolnosti. Boli by sme radi, ak by ste sa preto s dôverou obracali na školu – triednych učiteľov aj výchovného poradcu v prípade rôznych problémov, ktoré vzniknú pri výchove Vašich detí. Nemožno povedať, že problémy majú iba žiaci, ktorí majú slabší prospech. Mnoho iných problémov je potrebné riešiť aj u vysoko nadaných žiakov, ktorí nemajú problém s učením. Bez vzájomnej komunikácie sa však problémy riešiť nedajú.
Aktuálne údaje, ktoré sa týkajú výchovného poradenstva žiaci aj Vy nájdete na webovej stránke školy, nástenke výchovného poradcu. Ja, ako výchovný poradca sa teším na spoluprácu s Vami a verím, že tak ako iní žiaci, ktorí opustili brány tejto školy, uplatnili sa v živote a radi sa vracajú do školy,( dokonca mnohých deti už študujú na našej škole ), budú v dobrom spomínať na pôsobenie na škole aj Vaše deti .
Aj v tomto roku naša škola ponúka možnosť študovať aj žiakom s individuálnou integráciou. Práca s týmito žiakmi je náročnejšia, potrebná je spolupráca aj s rodičmi týchto žiakov. Budem rada, ak mňa alebo triedneho učiteľa vyhľadáte, ak viete, alebo máte pocit, že aj váš syn, dcéra by potrebovala pomoc, osobitný prístup pedagógov.
Vážení rodičia, ste to práve Vy , kto svojou spoluprácou so školou môže predísť problémom svojich detí. Veríme, že spoločnými silami zabezpečíme úspešné štúdium Vašich detí na našej škole.
2. Problematika násilia a agresivity detí a mládeže
Vážení rodičia, problematika násilia a agresivity detí a mládeže sa oprávnene dostáva do centra spoločenskej pozornosti, stáva sa celospoločenským problémom. V čoraz väčšej miere sa vlna násilia dvíha najmä medzi mládežou na školách a vekovú hranicu posúva stále nižšie. Agresívne správanie detí je ovplyvňované najmä vonkajším prostredím. Prejavuje sa rôznymi znakmi násilia, pri ktorom ide vždy o obmedzovanie slobody druhého. Násilie môže byť spôsobované fyzicky ale aj psychicky. Zvládnuť agresívne správanie je veľmi náročné pre pedagógov, ale aj pre rodičov. Vyžaduje si nielen odborné vedomosti a schopnosti, ale najmä empatiu, vnímavosť postrehnúť problém a odvahu ho priznať a riešiť. Na našej škole sa vykonáva prieskum násilia (šikanovania) v jednotlivých triedach, ale zameriavame sa aj na triedy, v ktorých sa vyskytujú väčšie výchovnovzdelávacie problémy. Do prieskumu sú zainteresovaní triedni učitelia, ktorí spolupracujú s výchovnou poradkyňou, so školským psychológom, koordinátorkou prevencie a s rodičmi na prevencií a eliminácií nežiaducich javov, ktoré sa u žiakov prejavujú. Sú to poruchy správania a to najmä záškoláctvo, šikanovanie, používanie omamných látok, krádeže.
V prípade podozrenia, že na Vašom dieťati sa vykonáva násilie akoukoľvek formou, je dôležité skontaktovať sa s triednym učiteľom, výchovnou poradkyňou, prípadne s vedením školy, ktorí pomôžu riešiť a eliminovať Vaše problémy.
Vopred ďakujeme za spoluprácu a tešíme sa na dobré výsledky.
PODMIENKY ŠKOLSKEJ INTEGRÁCIE
Žiak, ktorý na ZŠ integrovaný NEBOL musí doniesť potrebné dokumenty ku školskej integrácii:
Rodičia žiakov nastupujúcich v aktuálnom školskom roku do 1. ročníka, ktorí chcú, aby ich dieťa bolo integrované v bežnej triede strednej školy, musia poslať alebo doniesť:
Odporúčame preto rodičom, aby o vyšetrenie svojho dieťaťa požiadali príslušné poradenské zariadenie (CPPP a P, CŠPP) v predstihu, aby správy z vyšetrení a odporúčanie k školskej integrácii stihli byť vypracované a zaslané na školu do začiatku aktuálneho školského roka.
Ďalej prosíme rodičov žiakov, ktorí boli integrovaní na ZŠ a budú pokračovať v školskej integrácii na našej škole, aby na zápis priniesli celú dokumentáciu k integrácii (formulár „NÁVRH NA PRIJATIE ŽIAKA“ so všetkými prílohami)spolu s písomnou Žiadosťou o vzdelávanie formou školskej integrácie.(vyplnené tlačivo „Návrh na prijatie“ je povinná dokumentácia každého integrovaného žiaka základnej školy, ktorú žiak navštevuje).
V prihláške na štúdium na strednej škole je v bode 10 prihlášky potrebné viesť kód integrácie. Kódy druhov zdravotného znevýhodnenia alebo nadania sú na druhej strane formulára prihlášky. Kód je potrebné napísať podľa zdravotného znevýhodnenia alebo nadania žiaka, na základe ktorého bol integrovaný na ZŠ a postupoval podľa IVVP. Uchádzač so zdravotným znevýhodnením pripojí k prihláške vyjadrenie všeobecného lekára o schopnosti študovať zvolený odbor.( §63 ods. 4 školského zákona)!
Ďalšie dôležité informácie pre rodičov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami:
Povinnosť zákonného zástupcu informovať školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania.(§ 144 ods. 7 písm. d) školského zákona).
Právo zákonného zástupcu oboznámiť sa s individuálnym výchovno-vzdelávacím programom, podľa ktorého je žiak vzdelávaný, a ktorý je vypracovaný triednym učiteľom v spolupráci s ostatnými pedagógmi školy, prípadne v spolupráci s príslušným poradenským zariadením.
O prijatí žiaka so ŠVVP rozhoduje riaditeľ školy na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu (písomná Žiadosť o vzdelávanie formou školskej integrácie) a písomného vyjadrenia zariadenia výchovného poradenstva a prevencie vydaného na základe diagnostického vyšetrenia žiaka. Ak je už žiak žiakom danej školy a ŠVVP sa prejavia neskôr, počas štúdia, posiela rodič Žiadosť o zmenu formy vzdelávania (integráciu).
Integrovaný žiak je žiak so ŠVVP, ktorý bol prijatý do strednej školy na základe písomného vyjadrenia zariadenia špeciálnopedagogického poradenstva po vykonaných diagnostických vyšetreniach.
Výchovná poradkyňa Mgr. Jarmila Martinčeková
Adresa školyStredná odborná škola dopravy a služieb, Nové Zámky, Jesenského 1
e-mail: sos[@]sosdsnz.sk
Riaditeľ školyIng. Jana Marenčáková
e-mail: marencakova[@]sosdsnz.sk
Zástupca riaditeľa pre TVPaedDr. Katarína Sládeková
e-mail: sladekova[@]sosdsnz.sk
Zástupca riaditeľa pre OVIng. Slávka Kollárová
e-mail: skollarova[@]sosdsnz.sk